Senior User experience designer senior/medior (UX) | Utrecht
Functie omschrijving
Bedrijfsonderdeel
NS International biedt de reiziger hogesnelheidsvervoer naar nationale en internationale bestemmingen. Wij streven daarbij naar comfort, snelheid en gemak. NS International biedt duurzame reizen tot in het hart van de stad. Met onze NS International Lounges in Amsterdam, Rotterdam, en Schiphol maken we het reizen met onze treinen extra aantrekkelijk. Daarnaast groeit het aantal bestemmingen in binnen- en buitenland gestaag. Hiervoor werken wij samen met onze nationale en internationale partners aan de verdere ontsluiting van een internationaal spoornet.
Commercie en Ontwikkeling heeft als doel:
De reiziger helpen de reis naar de hand te zetten met een drempelloze én persoonlijke reisbeleving door samen met partners een deur-tot-deur mobiliteitsaanbod te creëren en waardevolle service te bieden.
Als UX-er kom je terecht op onze locatie in Amsterdam.
Afdeling
Bedrijfsonderdeel NS International maakt onderdeel uit van NS Groep en richt zich op de complete dienstverlening rondom internationale treinreizen. NS International biedt de klant snelheid en gemak bij het boeken van tickets, de reis naar en van het station, het verblijf op het station en in de trein. NS International maakt deel uit van Railteam, een samenwerking tussen Europa’s belangrijkste hogesnelheidsondernemingen. Railteam sluit de Europese hogesnelheidslijnen naadloos op elkaar aan. NS International werkt intensief samen met de Belgische Spoorwegmaatschappij (NMBS) in BeNe-verband aan een distributiesysteem waarin alle commerciële en financiële transacties worden vastgelegd. Afdeling De afdeling IT Internationaal werkt voor NS International en biedt ondersteuning bij vrijwel alle IT-vraagstukken, voor de afdelingen Marketing, Commercie, Financiën en Operations en voor BeNe.
Het IT landschap heeft vele interfaces naar verschillende organisaties en systemen in verschillende landen. NS International staat aan de vooravond van een grote verandering in het systeemlandschap, waarbij de ICT-systemen voor primaire verkoopprocessen worden herzien.
IT International heeft circa 40 medewerkers, die in verschillende multidisciplinaire scrumteams intensief samenwerken met de productowners van de verschillende business afdelingen. De teams kennen veelal de volgende rollen: Productowner, Scrummaster, Informatieanalist, Engineer, Testanalist/Tester, Functioneel applicatiebeheerder.
Doel van de functie
Onze bemenste verkoop moet worden aangesloten op het nieuwe applicatielandschap in wording. De huidige systemen moeten daarvoor worden omgezet in een nieuw ontwerp, passend binnen de beoogde architectuur en bestaande oplossingen.
Daarvoor zal de user experience designer nauw samenwerken met de Informatieanalist om de specifieke wensen voor bemenste verkoop om te zetten in een werkbare interface. Specifiek voor deze functie vragen wij een User Experience designer die ervaren is in het ontwerpen van interactie design gericht op data invoer van internationale treinboekingen. Het doel is een snel en eenvoudig invoermodule voor onze gebruikers, waarbij een modus moet worden gevonden tussen de complexiteit van de klantvraag enerzijds en de standaard oplossingen anderzijds.
NSI werkt met persona’s in combinatie met klantbeleving van deur tot deur. De klantbeleving van onze klanten en onze medewerkers, die de verkoop van internationale treinreizen invoeren, moet positief zijn bij het boeken van de treinreizen.
NS International implementeert onderdelen van het SAFe framework en zal steeds meer werken op basis van Program Increments. Hierin vindt ook afstemming naar andere organisatieonderdelen binnen NS en externe partijen plaats, waarbij NS International de rol van regiehouder heeft.
Binnen deze context moet je je weg zien te vinden in de samenwerking met business en IT-collega’s, die ook hier hun prioriteiten hebben liggen
Verantwoordelijkheden
De User Experience designer is verantwoordelijk voor:
- Ophalen van de specifieke wensen van de gebruikers, door workshops, meelopen bij het werk door Customer Care en Balies en andere requirement elicitatie technieken
- Uitwerken van het UX in prototypes
- Bewaken van de scope van de opdracht
- Vereenvoudigen van de requirements waar mogelijk, in nauwe samenwerking met de Informatieanalist
- Afstemming met en acceptatie door de gebruikers, Product Owners en IT-collega’s, met als doel een ontwerp dat voldoet aan de verschillende eisen en wensen van de stakeholders.
- Nauwe afstemming met de Visual Designer
- Bewaken van het UX in de verdere uitwerking door het realisatieteam
Als User Experience designer werk je nauw samen met de Visual Designer en de Agile-Lean teams van NS International. Deze teams zijn verantwoordelijk voor het realiseren van software aanpassingen met maximale business waarde voor NS International.
Functie eisen
Opleiding, Kennis en Werkervaring
- Minimaal een afgeronde HBO-opleiding, WO-opleiding is een pré
- Aantoonbare ervaring als Experience Designer / UX-er (minimaal 3 jaar), specifiek ook gericht op efficiënte en snelheid in back-end omgevingen
- Kennis van en ervaring met visual design tools
- Kennis van en ervaring met wireframing & prototyping
- Kennis van de (on)mogelijkheden van diverse front-end technieken (HTML5, CSS, Javascript)
- Kennis en ervaring in het E-commerce en ticketing.
- Ervaring met werken in een Agile omgeving met diverse scrumteams
- Kennis van de Nederlandse taal in woord en geschrift
Gedrag, Vaardigheden/ Competenties
- Teamspeler
- Zich inlevend in de belevingswereld van de gebruikers
- Kan ontwerpenbeslissingen en voorstellen goed beargumenteren en de stakeholders overtuigen, zonder afbreuk te doen aan acceptatie bij de stakeholders
- Output sturend
- Continu verbeteren, elkaar aanspreken op gemaakte afspraken
- Initiatiefrijk, in staat om kansen te onderkennen en ernaar handelen; liever zelf beginnen dan afwachten.
- Accuraat, in staat om onder verschillende omstandigheden nauwgezet te werken.
- Gedreven, energiek, in staat om enthousiasme over te dragen aan anderen
- Kunnen omgaan met tegenslagen en wijzigen van prioriteiten
- Werkend in een dynamische omgeving
- Drive om continu op zoek te zijn naar innovatie, je volgt de laatste ontwikkelingen in de markt
De kernwaarden van NS zijn proactief, verbindend, vakkundig en gastvrij.
Extra informatie
- Standplaats
-
Utrecht
- Aanvraagnummer
- 723
- Startdatum:
- 2017-03-20
- Verwachte einddatum
- 2017-09-20
- Aantal uur per week:
- 36
- Uurtarief
- n.o.t.k.
- Sluitingsdatum aanvraag:
- 2017-03-10
- Contactpersoon Quest4:
- Wendy van Ooijen
Aanvullende informatie
Geplaatst op 2017-03-08 15:28:21