Projectleider (SOC) | Den Haag
Sorry, deze opdracht is niet meer beschikbaar
Bekijk hier alle beschikbare opdrachten en vacatures.
En, als je niets wilt missen: maak een gepersonaliseerde Job Alert aan. Daarmee ontvang je opdrachten binnen jouw expertise automatisch in je mailbox.
- Werkniveau:
- Senior
- Standplaats:
-
Den Haag
- Aanvraagnummer:
- A2022-1226
- Startdatum:
- 02-01-2023
- Verwachte einddatum:
- 02-01-2024
- Aantal uur per week:
- 36
- Uurtarief:
- n.o.t.k.
- Sluitingsdatum aanvraag:
- 25-11-2022 09:00
- Contactpersoon Quest4:
- Marco Buitenhuis
- Telefoonnummer:
- 06-29602668
Functieomschrijving Projectleider (SOC)
Wij zijn voor het Ministerie van Justitie en Veiligheid op zoek naar een Projectleider SOC op basis van 36 uur per week.
De kandidaat zal voor SOC JenV de projecten managen die voortvloeien verbetertraject Versterking SOC JenV uit het PVA IB 2.0, met een focus op preventieve, detectieve en reactieve maatregelen in de IT-infrastructuur. De projectleider coördineert de opzet en inrichting van de SOC diensten, inclusief de aansturing van leveranciers.
De kandidaat dient ook kwartier te maken voor de rol van Service Manager voor SOC JenV. Deze Service Manager zal relatiebeheer voeren met de klanten van SOC JenV en ervoor zorgen dat de dienstverlening van SOC JenV aansluit op de wensen van de JenV organisaties. De uitrol van de diensten naar de JenV organisaties, valt onder het project “Aansluiten Dienstverlening SOC JenV”. De kandidaat zal nauw samenwerken met dit project, zodat de interne opleveringen hierop afgestemd zijn.
De kandidaat zal de volgende werkzaamheden gaan uitvoeren:
- Opstellen en uitvoeren van een plan van aanpak voor de implementatie van de SOC diensten (rekening houdend met de nieuwe en bestaande SOC JenV diensten);
- Relatiebeheer voeren op interne leveranciers en bewaken van de afspraken met en opleveringen door deze leveranciers;
- Contact met interne en externe stakeholders, zoals SOC Lead JenV, Programmamanagement PVA IB 2.0 en projectleider Aansluiting Dienstverlening SOC JenV;
- Begeleiden van inkoop- en inhuurtrajecten t.b.v. de realisatie van de SOC diensten;
- Kwartier maken voor service management gericht op de taakorganisaties die de diensten van SOC JenV afnemen.
De volgende taken en verantwoordelijkheden worden onderkend:
- Realisatie van een plan van aanpak per project;
- Bewaking van interne en externe kwaliteitsnormen tijdens de realisatie van de projecten;
- Bewaking van oplevering van producten, deadlines en scope.
Achtergrond opdracht:
JenV heeft een stevige ambitie op het gebied van Informatiebeveiliging. Hiervoor zijn verschillende verbeteractiviteiten gestart vanuit de Directie Informatievoorziening een Inkoop (DI&I). De verbetertrajecten zijn vastgelegd in een plan van aanpak Informatiebeveiliging (PVA IB 2.0). Naast deze activiteiten zijn er ook werkzaamheden die voortkomen uit audits en het testen van de feitelijke beveiliging maar ook het operationeel wegwerken van kwetsbaarheden, afwijkingen van de baselines, alarmen en mogelijk incidenten.
Het ontbreekt DI&I aan voldoende interne capaciteit om alle verbetertrajecten en ondersteuning in de operationele werkzaamheden (bij de JenV-organisaties) met voldoende urgentie en impact uit te voeren en of te begeleiden. Eén van de verbetertrajecten in het PVA IB 2.0 is de versterking van het SOC JenV door uitbreiding van de dienstverlening. Er is behoefte aan coördinatie voor de projecten gericht op de versterking van het SOC JenV. Hiervoor zoeken wij een (technisch) projectleider. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat de kandidaat voor (vergelijkbare) werkzaamheden in één of meer van de andere projecten in het programma wordt ingezet.
Organisatie:
Justitie en Veiligheid verdedigt en beschermt de rechtsorde. Het Bestuursdepartement maakt beleid, wetten en regels over de meest uiteenlopende vraagstukken. Bijvoorbeeld over veiligheid op straat, internetfraude, jeugdcriminaliteit, nationale veiligheid en rampenbestrijding. We houden ons bezig met de nationale politie, crisisbeheersing en terrorismebestrijding. De minister en staatssecretaris worden ondersteund bij hun parlementaire werk. Internationale ontwikkelingen worden gevolgd en beïnvloed. Onze meer dan tweeduizend medewerkers hebben uiteenlopende opleidingsachtergronden, zijn deskundig en maatschappelijk betrokken. In alle gevallen houden we ons bezig met zaken die direct van invloed zijn op het dagelijks leven. Dat maakt werken voor het Bestuursdepartement van Justitie en Veiligheid zo bijzonder.
Directie Informatievoorziening & Inkoop van het Bestuursdepartement van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Betrouwbare informatievoorziening en een doelmatige ICT-infrastructuur zijn essentieel voor alle fasen van de beleidscyclus: beleid, uitvoering, handhaving. De directie Informatievoorziening en Inkoop is verantwoordelijk voor de ministeriebrede ICT-infrastructuur. Ook adviseren, faciliteren en ondersteunen we de ambtelijke top, de directeur-generaal en JenV-onderdelen bij (beleidsmatige) vraagstukken op het gebied van informatievoorziening en de beheersing van grote ICT-projecten. Daarnaast ontwikkelt de directie JenV-brede kaders voor informatievoorziening/ ICT en Inkoop, adviseert ze over deze kaders en ziet toe op de naleving van deze kaders.
De afdeling I-Control en Security zorgt voor de sturing, beheersing en verantwoording, alsmede informatiebeveiliging en privacybescherming van de informatievoorziening van JenV. We stellen kaders, toetsen de naleving daarvan, adviseren, en bevorderen professionalisering daarvan om ‘in control’ te komen. Daarnaast analyseren we securityvraagstukken, signaleren we knelpunten en risico’s, adviseren we over opzet, bestaan en werking van kaders voor informatiebeveiliging, en leveren we (strategisch) advies en managementinformatie over de risico’s op informatiebeveiliging. We zijn betrokken bij (inter)departementale ontwikkelingen of stimuleren deze zelf. J&V wil een voorbeeldfunctie hebben op het gebied van Informatiebeveiliging en heeft dan ook ambitieus meerjarenplan om te groeien naar een hoger volwassenheidsniveau. Het centrale Security Operations Center Justitie en Veiligheid (SOC JenV) is onderdeel van de afdeling I-Control en Security en levert securitydiensten aan de JenV organisaties. Het SOC JenV werkt samen met de SOCs van de JenV organisaties om de gezamenlijke ambitie te realiseren.
Eisen en wensen voor de functie Projectleider (SOC)
Harde eisen:
- Kandidaat beschikt over een afgeronde HBO-opleiding diploma of hoger;
- Ervaring Kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring on het gebied van cyber security;
- Kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring in het leiden van security of IT projecten met een budget groter dan 500k euro;
- Kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring op het gebied van IT Service Management;
- Kandidaat heeft kennis van de Baseline informatiebeveiliging Overheid (BIO)en NBA, kennis van VIR-BI en ISO27001 is een pre;
- Kandidaat heeft kennis van security technologieën en processen relevant voor Security Operations Centers (zoals SIEM, Log Management, EDR);
- Kandidaat kan aantonen aan de hand van werkervaring zich snel binnen een organisatie in te werken en flexibel en zelfstandig te kunnen opereren;
- Kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring waaruit blijkt om te kunnen gaan met een complexe organisatie, zoals een ministerie, met verschillende stakeholders en hun belangen en daarbij het gemeenschappelijk doel niet uit het oog te verliezen;
- Kandidaat beheerst de Nederlandse taal in woord en schrift;
- Kandidaat dient op elk interviewciterium minimaal een voldoende te scoren om in aanmerking te komen voor gunning.
Wensen:
- Kandidaat heeft ervaring als projectleider op meerdere security aandachtsgebieden, m.n. SIEM, Log Management, Security monitoring, EDR, Vulnerability Management. (25%) 3-5 jaar = 25 6-9 jaar = 50 10+ jaar = 100;
- Kandidaat heeft ervaring als IT Service Manager (20%). 3-5 jaar = 25 6-9 jaar = 50 10+ jaar = 100;
- Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het begeleiden van projecten met een budget > 500k euro. (20%). 0-4 jaar = 25 5-9 jaar = 50 10+ jaar = 100;
- Kandidaat is beschikbaar binnen (20%). Binnen 3 weken =100 3-5 weken =75 5-7 weken = 50 7-10 weken = 25 10 weken of langer = 0
Aanvullende informatie
Opmaak cv: in het Nederlands, in Word en maximaal 5 pagina’s.
De selectiegesprekken vinden zo spoedig mogelijk plaats. Als je hiervoor wordt uitgenodigd, zorg dan dat je beschikbaar bent.
Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Marco Buitenhuis bereikbaar op het nummer: 06-29602668. Als je geïnteresseerd bent in de functie nodigen wij je van harte uit een aanbieding te verzorgen via het aanbiedingsformulier.
Geplaatst op 2022-11-22 09:43:05