Kwartiermaker Architectuur – A0414865 | Gouda

Sorry, deze opdracht voor Kwartiermaker Architectuur – A0414865 is niet meer beschikbaar.

Bekijk hier alle beschikbare opdrachten en vacatures.

En, als je niets wilt missen: maak een gepersonaliseerde Job Alert aan. Daarmee ontvang je opdrachten binnen jouw expertise automatisch in je mailbox.

Maak Job Alert aan

Werkniveau:
Senior
Standplaats:

Gouda
Aanvraagnummer:
A2024-704
Startdatum:
03-06-2024
Verwachte einddatum:
30-05-2025 met optie tot verlenging
Aantal uur per week:
36
Indicatie uurtarief:


n.o.t.k.


Sluitingsdatum aanvraag:
06-05-2024 15:00
Contactpersoon Quest4:
Fulko van der Meulen
Telefoonnummer:
06-53719004
Opdrachtgever:
Quest4

Functieomschrijving Kwartiermaker Architectuur – A0414865

Opdrachtomschrijving

Wij zoeken iemand die ons helpt met advies en realisatie van een effectieve organisatorische inbedding in de organisatie. Vragen waar we het antwoord op zoeken, zijn onder andere “wat hebben we nodig om een effectiviteitsslag te maken als we kijken naar de organisatorische inrichting, processen en producten en cultuur van de community als eenheid en binnen DJI. Wat we willen bereiken zijn:

  • verhoogde effectiviteit architectuurproces (waar dit buiten het mandaat van de opdracht valt: advies ten aanzien van verbeteren van de effectiviteit van architectuur)
  • analyse op de effectiviteit van de huidige werkzaamheden (rapport/ verslag)
  • advies ten aanzien van verbeteren van de effectiviteit van architectuur
  • implementeren / begeleiden van vebeteringen (zoals processen, prioriterring , werkverdeling en communicatie)

Achtergrond

Wij zijn klaar voor een volgende stap om de effectiviteit van onze architectuurcommmunity te vergroten. We beseffen ons goed dat we daarvoor af en toe een frisse blik nodig hebben, even iemand die de kussens opschudt zodat we met frisse beelden verder kunnen. We zijn als onderdeel van de Directie Informatievoorziening onderverdeeld in enterprise, domein- en projectarchitectuur, verdeeld over twee afdelingen: CIO-office en Informatiemanagement en Architectuur. De kwartiermaker vragen we om een advies uit te brengen op onderstaande vragen.

– Is de huidige cultuur van consensus toereikend om de doelen te bereiken?
– Hoe kan architectuur als stuurmiddel beter worden ingezet?
– Welke stuurmechanismen zijn nodig zowel binnen de architectuurgroep als over project- en informatiemanagement heen?

Deze opdracht gaat uit van een eenduidige visie van het managementteam op architectuur die uitgewerkt moet worden op een aantal concrete onderwerpen:
– Relatie: Hoe zien we de relatie tussen de verschillende architectuuronderdelen en –domeinen. In hoeverre hebben we hier een hierarchisch model nodig of kan besluitvorming ook via consensus plaatsvinden.
– Inhoud: Hoe kan architectuur als stuurmiddel ingezet worden. We zien een analyse op de werkwijze, de prioritering en de manier waarop architectuur wordt ingezet.
– Proces: Analyse van en aanpassing op de sturingsmechanismen op architectuur: wie stuurt welke architect(uur) op welke manier, hoe is dat wel en niet efficient; zou dat beter kunnen, op welke manier?

Organisatie

De Directie Informatievoorziening (DI) bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. CIO-Office De CIO-office is verantwoordelijk voor het stellen van kaders en de sturing hierop om ervoor te zorgen dat de informatievoorziening van de DJI kwalitatief hoogwaardig en toekomstbestendig is en blijft. Daarnaast heeft het een adviesfunctie ten aanzien van opdrachtgevers en de ambtelijke en politieke top;
  2. Informatiemanagement en Architectuur (IMA) De afdeling Informatiemanagement en Architectuur vertaalt de (functionele) vraag vanuit de DJI-organisatie naar efficiënte en effectieve IV- ondersteuning, initiatiert daartoe nieuwe projecten inclusief de voorbereiding van de besluitvorming in de Iboard en stelt domeinarchitecturen op in samenspraak met stakeholders en informatiemanagers;
  3. Functioneel Beheer en Dienstenmanagement (FBD) De afdeling Functioneel Beheer is verantwoordelijk voor het beheer van de informatievoorziening van DJI met focus op de gebruikersorganisatie. De afdeling Dienstenmanagement definiëert en onderhoudt het ICT-dienstenportfolio t.b.v. DJI door o.a. actief contractmanagement en leveranciersmanagement;
  4. Project Management en Implementatie (PMI) De afdeling Project Management en Implementatie is verantwoordelijk voor de beheersing én het projectmatig realiseren van wijzigingen en nieuwe oplossingen in de informatievoorziening conform standaard methodieken.

Eisen en wensen voor de functie Kwartiermaker Architectuur – A0414865

Harde eisen

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO-opleiding in bedrijfskunde en/of informatica
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal vijf (5) jaar aantoonbare werkervaring met IV en/of ICT diensten – 5 jaar

Wensen

  • Ruime ervaring in programmamanagement en vooral verandermanagement.
  • Kennis van architectuur en ervaring met architectuur(afdeling), bij voorkeur binnen de overheid.
  • Wij zoeken iemand met de nodige ervaring in verandermanagement, die kennis heeft van architectuur. Je moet in staat zijn om in de dynamiek van verdeelde hierarchische aansturing en prioriteitstellingen het optimum van samenwerken te vinden. De dagelijkse hectiek en de strategische richting moeten samenkomen in een gedeelde prioritering. De producten die we leveren moeten een vanzelfsprekendheid worden op de bestuurstafels.

Competenties
– Vanuit architectuurachtergrond met stevige ervaring in verandermanagement
– Marketing van architectuur in een politieke organisatie
– Een stevige persoonlijkheid, die staat voor de verandering die we voor ogen hebben, die durft door te zetten en vast te houden
– Sensitief op organisatie/mens, zonder te vergeten te zeggen waar het op staat
– Ervaring in politieke organisatie
– In staat om het krachtenveld relatie-inhoud-proces te doorzien en besturen
– Ervaring met architectuur in een “hybride” organisatie waar continuous improvement en releasematig werken een grote rol spelen
– In staat tot het scheiden van kaf en koren als het gaat om methodieken en tools.
– Een duidelijke visie op/over architectuur, bij voorkeur vanuit businessperspectief
– Dynamisch en onverbeterlijk enthousiast
– Humor

Aanvullende informatie

Opmaak cv: in het Nederlands, in Word en maximaal 4 pagina’s.

De selectiegesprekken vinden zo spoedig mogelijk plaats. Als je hiervoor wordt uitgenodigd, zorg dan dat je beschikbaar bent.

Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Fulko van der Meulen bereikbaar op het nummer: 06-53719004. Als je geïnteresseerd bent in de functie nodigen wij je van harte uit een aanbieding te verzorgen via het aanbiedingsformulier.

Geplaatst op 2024-05-01 14:06:17

Opdracht delen

Past de opdracht (nu even) niet bij je, maar ken je iemand die er geknipt voor is? Deel hem gerust! ????



Status : Gesloten

Reageer


Aanmelden voor functie

Maximum file size: 5MB

‘Ik kan ze aanbevelen als aangename en zeer correcte recruiters’

Eric Reitmaier – Support engineer Mobile Viewpoint

‘Jullie laten zien wat de meerwaarde van een bureau kan zijn’

Kandidaat voor de functie Senior Migratie Manager bij de overheid 

‘Altijd een snel en duidelijk antwoord op mijn vragen’

Jan Versluijs, HR professional

‘Nog nooit zo’n gedegen voorbereiding doorlopen’

Kandidaat voor de functie Senior Ketenbeheerder bij de overheid 

‘Fijne werkgever met oog voor de medewerker’

Bianca Ashruf (Logius)

Ontvang opdrachten in je mailbox

Job Alert maken

Meld je aan voor onze talentpool

CV aanbieden