Informatie analist | Den Haag

Sorry, deze opdracht is niet meer beschikbaar

Bekijk hier alle beschikbare opdrachten en vacatures.

En, als je niets wilt missen: maak een gepersonaliseerde Job Alert aan. Daarmee ontvang je opdrachten binnen jouw expertise automatisch in je mailbox.

Maak Job Alert aan

Werkniveau:
Senior
Standplaats:

Den Haag
Aanvraagnummer:
A2022-0353
Startdatum:
01-04-2022
Verwachte einddatum:
30-09-2022 met optie tot verlenging
Aantal uur per week:
36
Uurtarief:
n.o.t.k.
Sluitingsdatum aanvraag:
21-03-2022 13:00
Contactpersoon Quest4:
Remco Blommesteijn
Telefoonnummer:
06-11355233

Functieomschrijving

Wij zijn voor de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) op zoek naar een Informatie analist op basis van 36 uur per week. 

Voor het projectteam Transparantie in Informatie zijn we op zoek naar een informatieanalist die in staat is om de (wettelijke) kaders te vertalen naar eisen voor de informatiehuishouding. De informatieanalist toetst samen met business, informatie-architecten en informatiemanagers de informatiesystemen, in context van het werkproces, aan bestaande en nieuwe kaders voor de informatiehuishouding. Om vervolgens de geconstateerde tekortkomingen om te zetten in verbetervoorstellen voor de korte (quickwins) en langere termijn en requirements voor de betreffende informatiesystemen. Als informatieanalist voer je IV-gerelateerde analyses uit in relatie tot de werkprocessen en van toepassing zijnde wet- en regelgeving of beleid. Je brengt requirements voor de vereiste en gewenste informatievoorziening in kaart en denkt mee over haalbare oplossingen. De inzet is beoogd voor een jaar op basis van 36 uur per week. 

Werkzaamheden

  • Analyseren van werkprocessen en het ondersteunen van afdelingen bij het beschrijven van hun werkprocessen.
  • Het adviseren van afdelingen over het verbeteren van hun werkprocessen ten behoeve van de aansluiting van afdelingen op het DMS van RVO.
  • Het adviseren van afdelingen over het verbeteren van hun werkprocessen ten behoeve van aan actieve openbaarmaking en de bijbehorende informatiesystemen waarin de actief openbaar te maken informatie is opgeslagen.
  • Verzamelen, inventariseren en analyseren van requirements ter verbetering van de werkprocessen en informatiesystemen ten aanzien van documentmanagement, specifiek voor:

–  dossiervorming en duurzame toegankelijkheid van documenten;
–  het aansluiten van afdelingen op het DMS;
–  de doorontwikkeling van het DMS;
–  actieve openbaarmaking van de verplichte informatiecategorieën;
–  het aanleveren van informatie aan PLOOI en het e-Depot van het Nationaal Archief.

  • Meewerken aan het schrijven van business cases, adviesstukken en besluitvormende notities voor de stuurgroep, de I-raad en het DT.
  • Input leveren voor de doelarchitectuur document management.
  • In samenwerking met de CIO-office inventariseren en in kaart brengen van het informatie-/applicatielandschap met focus op documentbeheer.
  • Het uitvoeren van een fit-gap-analyse document management wet- en regelgeving, waarbij

–  een onderzoek wordt uitgevoerd naar de mate waarin het systeemlandschap rondom het DMS en de zaaksystemen in hun huidige staat (ist) voldoet als ondersteuning voor het beoogde werkproces conform het wettelijk kader (AVG, BIO, AW, WOO en Awb);

– Wordt onderzocht hoe document management kan voldoen aan deze vereisten (soll) en welke implementaties en doorontwikkelingen daarin prioriteit hebben.

  • Bewaken van de samenhang tussen de werkprocessen, wettelijke vereisten (o.a. Woo, Archiefwet en AVG), de informatiesystemen en de doelarchitectuur document management. 

Achtergrond opdracht:
De rijksoverheid heeft in april 2021 het actieplan Open op Orde gelanceerd, met als doel om de informatiehuishouding te verbeteren en transparanter te maken. Overheidsinformatie moet namelijk duurzaam toegankelijk, vindbaar, juist, volledig en betrouwbaar worden bewaard. Als informatieprofessional zie jij hier als geen ander het belang van in. Het project waar je bij RVO aan werkt is bepalend voor de manier waarop de overheid haar informatiehuishouding organiseert. En daarmee de

manier waarop de Rijksoverheid haar werk voor de samenleving doet, namelijk efficiënt, transparant en in verbinding met haar omgeving. Dit maakt het werken bij RVO betekenisvol, want het heeft impact.

Naar aanleiding van het rapport Ongekend Onrecht van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag heeft het kabinet besloten tot een meerjarig (2021 – 2026) verbetertraject voor de informatiehuishouding Rijksoverheid. Het generiek actieplan Open op Orde is op 1 april aangeboden aan de Ministerraad en daarna aan de Tweede Kamer. Dit generieke actieplan kent vier actielijnen:

  1. Professionals (De informatieprofessional en de medewerker).
  2. Volume en de aard van informatie (inclusief de toezeggingen e-mail, web, berichtenapps archivering, digitale toegankelijkheid websites en domeinen, aansluiting PLOOI, en de informatieverstrekking aan Tweede Kamer (toezegging vanaf 1 juli)).
  3. Informatiesystemen (De duurzame toegankelijkheid (inclusief kwaliteit en gebruik) van informatie die wordt beheerd binnen de huidige systemen).
  4. Bestuur en naleving (inclusief overzicht en inzicht op input, output en outcome).

De verbetering van de informatiehuishouding is een van de onderdelen van de grotere veranderopgave voor de Rijksoverheid naar meer openheid en transparantie. In deze opdracht ligt de nadruk op actielijn 3. Informatiesystemen.

Organisatie:
Kansen voor Nederland, kansen voor jou.

Een duurzame, economisch sterke samenleving: daar werken we aan bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Met nationale en internationale programma’s, van de energietransitie en voedselproductie tot ontwikkelingsprojecten in Afrika. Met voorlichting, advies, financiering, subsidies en hulp bij het vinden van zaken- of kennispartners. Door slim organiseren en maximaal gebruik van digitale communicatie zorgen we voor een soepele en optimale dienstverlening. Door elkaar op te zoeken en verbindingen te leggen bieden we nieuwe inzichten en mogelijkheden. Voor en achter de schermen zetten 4500 mensen zich in voor een economisch sterk, innovatief en duurzaam Nederland, op verschillende vestigingen in Nederland. Ook voor jou zijn er kansen!

Onze adviseurs weten als geen ander wat er nodig is om ondernemende Nederlanders vooruit te helpen. Beoordelaars nemen subsidie- en andere verzoeken onder de loep en helpen de aanvragers om nieuwe stappen te zetten. Inkopers benutten de inkoopkracht van de Rijksoverheid, ook om maatschappelijke doelen te bereiken. De medewerkers van de frontoffice staan iedereen te woord die vragen heeft. Functioneel beheerders ontwikkelen en onderhouden digitale loketten. Projectmanagers onderzoeken wat de mogelijkheden van big data zijn. Juristen zorgen dat we ons houden aan wet- en regelgeving. En communicatieadviseurs ontwikkelen toegankelijke websites voor voorlichting en advies.

Wie ondernemend Nederland een warm hart toedraagt, kan bij onze organisatie dus alle kanten op.

Eisen en wensen voor de functie

Harde eisen:

  • Opleiding bedrijfskunde, bedrijfskundige Informatica, ICT of andere relevante IV-opleiding op HBO+ of WO niveau;
  • Procesmodellering (BPMN2), datamodellering;
  • Reequirements-analyse (training of certificaat);
  • Minimaal 5 jaar werkervaring op HBO+ werk- en denkniveau op het gebied van de Informatievoorziening;
  • Minimaal 3 jaar ervaring in het werken bij de overheid of een grote publieke dienstverlener.

Wensen:

  • Competenties: – Je weet snel de kern in complexe materie boven tafel te krijgen; – Je bent resultaatgericht en levert concrete producten op; – Je laat zien dat je de diverse belangen in een complex veld kan overzien en ondanks de tegenstellingen in die belangen kan acteren; – Je kan je goed uitdrukken en bent sociaal vaardig; – Je bent gewend om projectmatig te werken en met deadlines om te gaan;
  • Aanvullende kennis: – Kennis van implementatie van zaakgericht werken en documentmanagement in processen en systemen; – Ervaring met het opstellen van requirements en adviesrapporten; – Ervaring met het beschrijven en verbeteren van werkprocessen; – Kennis van relevante wet- en regelgeving, zoals de Woo, BIO, Archiefwet en AVG; – Kennis van de centrale thema’s binnen het programma Open op Orde, zoals documentmanagement, recordmanagement, duurzame toegankelijkheid van informatie, e-mailarchivering, archivering berichtenapps en actieve openbaarmaking;
  • Kennis en ervaring met PRINCE2-projectmanagement en Agile werken;
  • Kennis en ervaring met Enterprise Architect (EA) is een pré;
  • Verder strekt tot aanbeveling: bekendheid met analyse, ontwerp en implementatie van het beoordelen, beslissen en effectueren proces van de (EU)-gerelateerde wet- en regelgeving in systemen.

Aanvullende informatie

Opmaak cv: in het Nederlands, in Word en maximaal 5 pagina’s.

De selectiegesprekken vinden zo spoedig mogelijk plaats. Als je hiervoor wordt uitgenodigd, zorg dan dat je beschikbaar bent.

Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Remco Blommesteijn bereikbaar op het nummer: 06-11355233. Als je geïnteresseerd bent in de functie nodigen wij je van harte uit een aanbieding te verzorgen via het aanbiedingsformulier.

Geplaatst op 2022-03-17 09:21:30

Opdracht delen

Past de opdracht (nu even) niet bij je, maar ken je iemand die er geknipt voor is? Deel hem gerust! ????



Status : Gesloten

Reageer


Aanmelden voor functie
Maximale uploadgrootte: 5MB

‘Ik kan ze aanbevelen als aangename en zeer correcte recruiters’

Eric Reitmaier – Support engineer Mobile Viewpoint

‘Jullie laten zien wat de meerwaarde van een bureau kan zijn’

Kandidaat voor de functie Senior Migratie Manager bij de overheid 

‘Altijd een snel en duidelijk antwoord op mijn vragen’

Jan Versluijs, HR professional

‘Nog nooit zo’n gedegen voorbereiding doorlopen’

Kandidaat voor de functie Senior Ketenbeheerder bij de overheid 

‘Fijne werkgever met oog voor de medewerker’

Bianca Ashruf (Logius)

Ontvang opdrachten in je mailbox

Job Alert maken

Meld je aan voor onze talentpool

CV aanbieden