Business-/Informatieanalist | Den Haag

Sorry, deze opdracht is niet meer beschikbaar

Bekijk hier alle beschikbare opdrachten en vacatures.

En, als je niets wilt missen: maak een gepersonaliseerde Job Alert aan. Daarmee ontvang je opdrachten binnen jouw expertise automatisch in je mailbox.

Maak Job Alert aan

Werkniveau:
Senior
Standplaats:

Den Haag
Aanvraagnummer:
A2022-0420
Startdatum:
18-04-2022
Verwachte einddatum:
17-04-2023 met optie tot verlenging
Aantal uur per week:
36
Uurtarief:
n.o.t.k.
Sluitingsdatum aanvraag:
05-04-2022 09:00
Contactpersoon Quest4:
Winhold Bartelink
Telefoonnummer:
06 – 46 12 98 22

Functieomschrijving

Wij zijn voor het Ministerie van Buitenlandse Zaken op zoek naar een Business-/Informatieanalist op basis van 36 uur per week. 

IDI van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ) is op zoek naar Business-/Informatieanalist voor het project Vernieuwing Berichtenverkeer BZ. De Business-/Informatieanalist draagt zorg voor de vertaling van de behoefte van de BZ applicatie-eigenaar naar een passende informatievoorziening en geeft vorm aan de inrichting van het informatiesysteem door het uitvoeren van een analyse van de werkprocessen en het opstellen van een programma van eisen.

De Business-/Informatieanalist maakt onderdeel uit van het projectteam Vernieuwing Berichtenverkeer onder aansturing van de projectmanager en levert daarin een constructieve bijdrage. Daarnaast participeert de analist in het BZ team van Business/Informatieanalisten. De volgende taken en resultaatgebieden worden onderkend:

  • Voorziet, onderkent en vertaalt de behoeftes van de business naar een bruikbare IV-oplossing;
  • Definieert de behoeftes van de business in heldere requirements en verwerkt deze in een Programma van Eisen;
  • Analyseert de bedrijfsprocessen en informatiestromen binnen BZ met het oog op aanpassingen van het informatiesysteem Berichtenverkeer;
  • Stelt een op de strategische doelen gericht ontwerp op dat beschrijft welke bedrijfsprocessen, informatiestromen en informatiesysteem er nodig zijn om de applicatie en het gebruik daarvan optimaal te laten functioneren en houdt deze actueel;
  • Is procesverantwoordelijk en onderhoudt relaties met interne BZ onderdelen en externe leveranciers;
  • Adviseert over de haalbaarheid van voorgestelde oplossingen en over de mogelijkheden tot vernieuwing;
  • Ondersteunt waar nodig de business bij het formuleren van functionele behoeftes die voortkomen uit interdepartementale en internationale processen en bewegingen, opdat deze kunnen worden meegenomen in de producten en processen van de directie;
  • Realiseert producten waarin de informatiebehoeften en/of systeemvereisten zijn geformuleerd, rekening houdend met technische en enterprise architectuurkaders van BZ.

Achtergrond opdracht:
Werkomgeving:
Bij BZ zijn wereldwijd circa 5.000 medewerkers werkzaam, waarvan de helft op het departement, en de andere helft op vertegenwoordigingen in ca. 130 landen. Deze vertegenwoordigingen zijn verbonden in één wereldwijde ICT-infrastructuur bestaande uit diverse informatiesystemen, netwerken en communicatiemiddelen.

De Directie Informatievoorziening en Digitale Innovatie (IDI) ondersteunt samen met andere bedrijfsonderdelen het primaire proces van BZ.

IDI regisseert o.a. de relatie tussen klanten/opdrachtgevers en leveranciers, met als doel de primaire processen van BZ optimaal te ondersteunen en de medewerkers van BZ zo flexibel mogelijk te laten werken met een eigentijdse, veilige en betrouwbare digitale werkomgeving.

Onderdeel van deze digitale werkomgeving is de applicatie Berichtenverkeer BZ. Berichtenverkeer is de applicatie die binnen BZ wordt gebruikt om (vertrouwelijke) informatie veilig van en naar de dienstonderdelen, posten en individuele medewerkers te sturen. Daarnaast wordt dit ook gebruikt voor het versturen van voor interne BZ-berichten c.q. mededelingen en om waar nodig informatie naar andere departementen te sturen. BZ is een project gestart om deze applicatie te vernieuwen op basis van moderne technologie. Gecombineerd met andere ontwikkelingen, zoals een grotere aandacht voor informatiebeveiliging.

Organisatie:
Nederlandse regering en internationale organisaties. Het ministerie coördineert het buitenlandbeleid van de Nederlandse regering en voert dit uit. BZ steunt 24/7 Nederlanders in het buitenland. Naast het departement in Den Haag opereert het ministerie vanuit ca. 160 ambassades, permanente vertegenwoordigingen en consulaten(-generaal), verspreid over de hele wereld.

Organisatienaam:
Ministerie van Buitenlandse Zaken Organisatie-omschrijving:
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken is de spil in de communicatie tussen de Nederlandse regering en de regeringen van andere landen én tussen de Nederlandse regering en internationale organisaties. Het ministerie coördineert het buitenlandbeleid van de Nederlandse regering en voert dit uit. BZ steunt 24/7 Nederlanders in het buitenland. Naast het departement in Den Haag opereert het ministerie vanuit ca. 160 ambassades, permanente vertegenwoordigingen en consulaten(-generaal), verspreid over de hele wereld.

Afdeling:
Directie Informatievoorziening en Digitale Innovatie De Directie Informatievoorziening en Digitale Innovatie (IDI) is verantwoordelijk voor de I(CT)- voorziening van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Met ruim 100 medewerkers voert IDI regie op externe leveranciers (zowel commercieel als overheidspartijen) die I(CT)-diensten aan BZ leveren, zodat de 5000 collega’s in binnen- en buitenland optimaal digitaal kunnen (samen)werken. IDI is de strategisch partner van de departementsleiding op het gebied van digitalisering en ondersteunt het departement en de posten om digitaal professioneel te functioneren. Door de inzet van nieuwe technologieën wil BZ vooroplopen als wereldwijd digitaal opererende diplomatieke dienst. Het wereldwijde ICT-netwerk, dat ook in minder ontwikkelde landen goed moet werken, de hoge beveiligingseisen die gelden voor internationale samenwerking, de BZ-Cloud omgeving en een inspirerend Data Competence Centre zorgen voor een uitdagende werkomgeving voor een I(CT)- professional. De Directie Informatievoorziening en Digitale Innovatie valt organisatorisch direct onder de plaatsvervangend secretaris-generaal (PSG), met aan het hoofd de directeur IDI, tevens CIO van BZ. Doelstelling is digitalisering nog meer te positioneren als strategisch element in de primaire en ondersteunende processen van BZ. De Directie IDI bestaat uit 6 clusters: Strategie en Portfolio, Advies en integratie, Informatiemanagement, Functioneel beheer, Security Centre en Data Competence Centre. Het managementteam staat onder leiding van de CIO/directeur IDI en bestaat uit de clusterhoofden en de business controller.

IDI voert een actief diversiteitsbeleid en zet in op een inclusieve organisatie door te streven naar een evenwichtige verdeling van medewerkers naar leeftijd, geslacht, cultuur, achtergrond, kennis en competenties. IDI zoekt niet naar ‘standaardmedewerkers’ volgens een sjabloon. Teams worden samengesteld uit een diversiteit van individuele medewerkers die elk vanuit hun specifieke persoonlijkheid, kennis, vaardigheden, ervaring en interesses iets bijzonders toevoegen. Het meebrengen van bijzondere persoonlijke voor BZ relevante eigenschappen wordt dan ook gewaardeerd.

Eisen en wensen voor de functie

Harde eisen:

  • WO Bestuurlijke informatiekunde of vergelijkbaar;
  • Minimaal 3 jaar ervaring als Business-/Informatieanalist;
  • Aantoonbare ervaring en/of affiniteit met ICT programma’s en projecten.

Wensen:

  • Competenties: – Organisatiesensitiviteit;- Overtuigingskracht; – Analytisch sterk; – Oplossingsgericht / pragmatisch; – Oordeelsvorming; – Motiveren; – Netwerken; – Omgevingsbewustzijn; – Klantgerichtheid; – Resultaatgerichtheid;
  • Uitstekende kennis van Business Process Management (BPM 2.0 of vergelijkbaar);
  • Kennis van en inzicht in de bedrijfsprocessen van overheidsorganisatie met een internationale oriëntatie;
  • Kennis van en ervaring met de implementatie van VIRBI en BIR / BIO;
  • Kennis en ervaring met accreditatieprocessen;
  • Kennis en ervaring van overheidsstandaarden (NORA);
  • Kennis en ervaring t.a.v. classificatie en rubricering;
  • Projectmatig Agile werken;
  • Inzicht in de samenhang tussen business-, informatie- en IT-architectuur;
  • Je bent uiterlijk per 1 mei 2022 beschikbaar.

Aanvullende informatie

Opmaak cv: in het Nederlands, in Word en maximaal 5 pagina’s.

De selectiegesprekken vinden zo spoedig mogelijk plaats. Als je hiervoor wordt uitgenodigd, zorg dan dat je beschikbaar bent.

Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Winhold Bartelink bereikbaar op het nummer: 06 – 46 12 98 22. Als je geïnteresseerd bent in de functie nodigen wij je van harte uit een aanbieding te verzorgen via het aanbiedingsformulier.

Geplaatst op 2022-04-01 08:32:51

Opdracht delen

Past de opdracht (nu even) niet bij je, maar ken je iemand die er geknipt voor is? Deel hem gerust! ????



Status : Gesloten

Reageer


Aanmelden voor functie
Maximale uploadgrootte: 5MB

‘Ik kan ze aanbevelen als aangename en zeer correcte recruiters’

Eric Reitmaier – Support engineer Mobile Viewpoint

‘Jullie laten zien wat de meerwaarde van een bureau kan zijn’

Kandidaat voor de functie Senior Migratie Manager bij de overheid 

‘Altijd een snel en duidelijk antwoord op mijn vragen’

Jan Versluijs, HR professional

‘Nog nooit zo’n gedegen voorbereiding doorlopen’

Kandidaat voor de functie Senior Ketenbeheerder bij de overheid 

‘Fijne werkgever met oog voor de medewerker’

Bianca Ashruf (Logius)

Ontvang opdrachten in je mailbox

Job Alert maken

Meld je aan voor onze talentpool

CV aanbieden