Business informatie analist (Vervangingsaanvraag) | Den Haag

Sorry, deze opdracht is niet meer beschikbaar

Bekijk hier alle beschikbare opdrachten en vacatures.

En, als je niets wilt missen: maak een gepersonaliseerde Job Alert aan. Daarmee ontvang je opdrachten binnen jouw expertise automatisch in je mailbox.

Maak Job Alert aan

Werkniveau:
Senior
Standplaats:

Den Haag
Aanvraagnummer:
A2022-0105
Startdatum:
01-02-2022
Verwachte einddatum:
07-03-2022 met optie tot verlenging
Aantal uur per week:
20
Uurtarief:
n.o.t.k.
Sluitingsdatum aanvraag:
31-01-2022 15:00
Contactpersoon Quest4:
Remco Blommesteijn
Telefoonnummer:
06-11355233

Functieomschrijving

Wij zijn voor het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat op zoek naar een Business informatie analist op basis van 20 uur per week.

Bij het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) loopt een intensief traject op het gebied van informatieverstrekking, informatiehuishouding en openbaarheid: het Programma Transparantie in Informatie. Het programma is in maart 2021 gestart onder andere naar aanleiding van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kindertoeslag (POK).

Het programma kent drie sporen, namelijk: 1. Informatiehuishouding (IHH) 2. Informatieverstrekking en openbaarheid (IV&O) 3. Communicatie en Begeleiding. Onder elk spoor vallen verschillende trajecten en projecten die vragen om uitvoering en verdere ontwikkeling. Het spoor communicatie en begeleiding is ondersteunend aan de andere twee sporen. Bij spoor 1 Informatiehuishouding ligt de focus op de verbetering van de informatiehuishouding middels het Departementaal Actieplan IHH.

Het actieplan kent vier actielijnen waaronder de verschillende projecten vallen, namelijk:
1. Professionals informatiebeheer
2. Volume en aard van informatie
3. Informatiesystemen
4. Bestuur en naleving

Bij het spoor Informatieverstrekking en Openbaarheid ligt de focus op de implementatie van de Beleidslijn Actieve Openbaarmaking Nota’s (per 1 juli 2021) en de implementatie van de Wet Open Overheid (WOO) vanaf 2022. Het volume van het aantal documenten dat openbaar wordt gemaakt en goed opgeslagen en terugvonden dient te worden zal enorm toenemen de komende jaren.

Om dit proces goed te begeleiden is het van belang dat de huidige werkwijze, processen, stappen en bijbehorende data goed in kaart worden gebracht. Dit is niet alleen nodig voor spoor 1 en 2 maar ook voor de link naar en straks goede aansluiting met het Programma Informatiehuishouding van de Toekomst (PIT). In 2022 zal bij de departementen EZK en LNV het huidige informatie systeem DoMus vervangen worden door IRIS, het nieuw informatiesysteem. Het nieuwe systeem beoogd alle informatie die nodig is om een bepaald doel te bereiken (beleidsnota, reactie op burgerbrief, enz.) op een logische wijze bij elkaar te brengen en te houden. Zodat deze informatie straks goed toegankelijk is en makkelijk en veilig gevonden en gedeeld kan worden.

Voor het verder professionaliseren van de informatievoorziening, openbaarheid en de informatiehuishouding en de aansluiting op IRIS zijn we op zoek naar een analist. Je bent o.a. verantwoordelijk voor het in kaart brengen van keten- en werkprocessen op basis van de organisatiebehoefte, mappen van gebruikerswensen en werkprocessen op het gebied van informatiehuishouding, informatievoorziening en openbaarheid zodat het Programma TiI straks goed kan anticiperen op de veranderingen en vereisten van IHH en IV en de aansluiting op PIT/IRIS. Je werkt zeer nauw samen met de project leiders IHH en IV, (proces) architecten, functioneel beheerders van PIT en programma adviseurs van beiden programma’s.

Achtergrond Opdracht:
De opdracht betreft het in kaart brengen van de belangrijkste keten en werkprocessen op het gebied van de informatiehuishouding en informatievoorziening die een belangrijke rol gaan spelen voor de overgang naar IRIS, overgang naar de Woo en aansluiting op het Platform Open Overheidsinformatie (Plooi) van januari 2023.De volgende activiteiten worden uitgevoerd door de analist:

  • Inventariseren en opstellen van requirements op basis van wensen en eisen van de business;
  • In kaart brengen en optimaliseren van processen;
  • Opstellen van procesdiagrammen en verrijken van procesmodellen;
  • Opstellen userstories en vastleggen in Jira;
  • Samenwerken met projectleiders en programma adviseurs van TiI en met de product owner, architecten van PIT;
  • Aansluiten bij al bestaande werkzaamheden in voorbereiding van PIT;
  • Verkennen vereisten van Plooi oa tav metadatering

Organisatorische context en cultuur:
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat staat voor een duurzaam, ondernemend Nederland. We zetten ons in voor een uitstekend ondernemersklimaat en een sterke internationale concurrentiepositie. Door de juiste randvoorwaarden te creëren en door ondernemers de ruimte te geven om te vernieuwen en te groeien. Door aandacht te hebben voor onze natuur en leefomgeving. Door samenwerking te stimuleren tussen onderzoekers en ondernemers. Zo bouwen we onze topposities in landbouw, industrie, diensten en energie verder uit en investeren we in een krachtig en duurzaam Nederland. Ministerie van Economische Zaken, voor een duurzaam, ondernemend Nederland.

Eisen en wensen voor de functie

Harde eisen:

  • Informatiemanagement: Relevante HBO/WO opleiding zoals business informatie technology, bedrijfskundige informatica of informatiekunde;
  • Aantoonbare ervaring met procesmanagement en digitalisering van processen en maken van procesdiagrammen en inzicht geven in gegevensbehoeften (documentenstromen);
  • Kennis van procesmanagement, procesarchitectuur, informatie management en informatie analyse.

Wensen:

  • Competenties: – Hands-on mentaliteit; – Proactief; – Analytisch vermogen;
  • Kennis en ervaring van het werken onder procesarchitectuur;
  • Kennis en ervaring met BPMN en Archimate;
  • Kennis en ervaring van met proceseigenaarschap;
  • Kennis en ervaring van met het overbrengen van functionele eisen en wensen aan ICT-dienstverleners;
  • Kennis en ervaring van documentmanagement en recordmanagement implementaties;
  • Kennis en ervaring van processen en systemen bij het Ministerie EZK/LNV is een pre;
  • Start zo snel mogelijk.

Aanvullende informatie

Opmaak cv: in het Nederlands, in Word en maximaal 5 pagina’s.

De selectiegesprekken vinden zo spoedig mogelijk plaats. Als je hiervoor wordt uitgenodigd, zorg dan dat je beschikbaar bent.

Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Remco Blommesteijn bereikbaar op het nummer: 06-11355233. Als je geïnteresseerd bent in de functie nodigen wij je van harte uit een aanbieding te verzorgen via het aanbiedingsformulier.

Geplaatst op 2022-01-26 11:06:26

Opdracht delen

Past de opdracht (nu even) niet bij je, maar ken je iemand die er geknipt voor is? Deel hem gerust! ????



Status : Gesloten

Reageer


Aanmelden voor functie
Maximale uploadgrootte: 5MB

‘Ik kan ze aanbevelen als aangename en zeer correcte recruiters’

Eric Reitmaier – Support engineer Mobile Viewpoint

‘Jullie laten zien wat de meerwaarde van een bureau kan zijn’

Kandidaat voor de functie Senior Migratie Manager bij de overheid 

‘Altijd een snel en duidelijk antwoord op mijn vragen’

Jan Versluijs, HR professional

‘Nog nooit zo’n gedegen voorbereiding doorlopen’

Kandidaat voor de functie Senior Ketenbeheerder bij de overheid 

‘Fijne werkgever met oog voor de medewerker’

Bianca Ashruf (Logius)

Ontvang opdrachten in je mailbox

Job Alert maken

Meld je aan voor onze talentpool

CV aanbieden