Afdelingsmanager ICT | Arnhem

Sorry, deze opdracht is niet meer beschikbaar

Bekijk hier alle beschikbare opdrachten en vacatures.

En, als je niets wilt missen: maak een gepersonaliseerde Job Alert aan. Daarmee ontvang je opdrachten binnen jouw expertise automatisch in je mailbox.

Maak Job Alert aan

Werkniveau:
Senior
Standplaats:

Arnhem
Aanvraagnummer:
A2022-1174
Startdatum:
14-11-2022
Verwachte einddatum:
03-05-2023 met optie tot verlenging
Aantal uur per week:
32
Uurtarief:
n.o.t.k.
Sluitingsdatum aanvraag:
21-11-2022 10:00
Contactpersoon Quest4:
Martin Notmeijer
Telefoonnummer:
+31 6 29040901

Functieomschrijving Afdelingsmanager ICT

Wij zijn voor een Gemeente op zoek naar een Interm Afdelingsmanager ICT op basis van 32 uur per week. 

Ruim 400 vakinhoudelijke professionals werken in verschillende afdelingen. Ze kennen de gemeenten goed en weten wat hun behoeften zijn. Daarnaast zijn ze servicegericht, zelfstandig en resultaatgericht. Samen leveren zij producten en diensten op het gebied van basisregistraties, belastingen, documentaire informatievoorziening, facilitaire zaken, financiële administratie, ICT, inkoop, aanbesteden, management support en personeels- en salarisadministratie. Iedere afdeling heeft een afdelingsmanager met teamleiders die het vak goed kennen. De afdelingsmanagers, concerncontroller, strategisch adviseur/woordvoerder, strategisch HR-adviseur en de directeur vormen gezamenlijk het MT.

De organisatiedoelstellingen zijn vanaf het begin geformuleerd op basis van vijf uitgangspunten: de 5K’s: klant, kwaliteit, kwetsbaar, kosten en kansen. Daarnaast zijn er twee kerncompetenties vastgesteld, namelijk kwaliteitsgericht en klantgericht.

Heroriëntatie:
De governance is complex. Er zijn eigenaren, opdrachtgevers en klanten. Het bestuur zijn de eigenaren, tegelijkertijd de ‘aandeelhouders’ en deze worden vertegenwoordigd door een wethouder uit elk van de drie gemeenten. Vier jaar na oprichting van de organisatie heeft het bestuur besloten de samenwerking met de drie gemeenten te evalueren en tot een heroriëntatie te komen op basis van drie pijlers: governance, groeiambitie en financieel perspectief.

Deze heroriëntatie heeft onder andere opgeleverd dat de samenwerking wordt geconsolideerd, er bijsturing zal plaatsvinden op de pijlers en de gemeentesecretarissen verantwoordelijk zijn voor regionale visievorming en koersbepaling op belangrijke en technologische beleidsontwikkelingen, met name als het gaat om informatievisie en -strategie.

Om de opdrachtgevende rol door de gemeenten goed in te vullen, stellen zij -op basis van de gezamenlijk geformuleerde opdracht- vanuit hun meerjarenbegrotingen financiële middelen ter beschikking. De organisatie draagt bij met haar expertise en is daarin opdrachtnemer en uitvoerder. De organisatie wil een servicegerichte organisatie zijn c.q. worden. Dat betekent dat de organisatie de regionale visie van de drie gemeenten vertaalt naar succesvolle producten, diensten en dienstverlening.

Taken en verantwoordelijkheden van de manager:
De afdeling ICT bestaat met ca. 80 medewerkers: projectleiders, medewerker gegevens, relatiemanagers, beheerders, medewerker systemen en ICT-adviseurs. Goed werkende ICT-diensten zijn van cruciaal belang voor de gemeenten en andere partijen, die gebruik maken van de dienstverlening. Door de snel veranderende digitale wereld is de afdeling ICT volop in ontwikkeling, waarbij de gemeenten actief betrokken zijn. Kortom, een afdeling met verschillende functies en vakgebieden in een snel veranderende digitale wereld.

De afdeling ICT bestaat uit de volgende teams:

  • Applicatiebeheer;
  • Beheer en Infrastructuur;
  • Regie;
  • Projecten. 

Als verantwoordelijke voor de ICT-diensten naar de gemeenten heb je regelmatig overleg met de opdrachtgevers. Je stuurt daarbij op verdere kwaliteitsverbetering, professionalisering van deze diensten en de aansluiting bij toekomstige ontwikkelingen. 

Je bent deelnemer aan het Regionale Chief Informations Officers-overleg (RCIOO). Je ondersteunt de gemeenten bij de te maken ICT-keuzes en vertaalt dit naar mogelijke (nieuwe) ICT-diensten. Daarbij volg je landelijke ICT-ontwikkelingen, specifiek in relatie tot de overheid en van de VNG. Daarbij kun je denken aan de mogelijkheden van ICT voor de dienstverlening aan inwoners en de mogelijkheden die datagedreven sturing biedt. Je weet deze ook te vertalen naar effectieve en efficiënte kansen voor de jouw afdeling te leveren ICT-diensten. Als afdelingsmanager lever je een belangrijke bijdrage aan de verdere ontwikkeling en harmonisatie van de cultuur, werkprocessen en systemen van de afdeling. 

Je bent lid van het MT en rapporteert aan de directeur. Voor de directeur ben je een belangrijke sparringpartner.

Functie-eisen:

  • Academisch werk- en denkniveau op ICT-gebied (vakkennis);
  • Je bent een ervaren ICT-manager met ruime kennis en relevante ervaring, in een politiek-bestuurlijke context;
  • Je hebt ervaring met het zorgen voor een veilige en ongestoorde werking van ICT, maar ook van het standaardiseren, harmoniseren en vernieuwen;
  • Je helpt mee om de organisatie richting te geven naar een meerjarige (ICT-)visie en strategie;
  • Je hebt ervaring in het leiden van ontwikkel- en/of veranderingsprocessen;
  • Je weet hoe de ICT-afdeling het beste kunt organiseren en leiden, zodat de klant optimaal wordt bediend.

Profiel:

  • Je bent een prettige gesprekpartner, een doorpakker;
  • Je weet weerstand op een effectieve manier om te buigen;
  • Je bent empathisch, resultaatgericht, netwerkvaardig en service- en oplossingsgericht;
  • Je houdt de grote lijnen stevig vast en stelt juiste prioriteiten;
  • Je passie is het aansturen van de teamleiders, het coachen en ondersteunen van de afdeling en de individuele medewerkers; je bent mensgericht;
  • Je handelt besluitvaardig en bedrijfsmatig: pragmatisch en daadkrachtig;
  • Je bent vertrouwd met adviseren aan politieke en ambtelijke bestuurders;
  • Je professionaliseert de afdeling en ontwikkelt door om de dienstverlening kwalitatief te verbeteren;
  • Je beschikt over (financiële) kennis van de bedrijfsvoering. 

Verantwoordelijkheden:

Functie-eisen:

  • Academisch werk- en denkniveau op ICT-gebied (vakkennis);
  • Je bent een ervaren ICT-manager met ruime kennis en relevante ervaring, in een politiek-bestuurlijke context;
  • Je hebt ervaring met het zorgen voor een veilige en ongestoorde werking van ICT, maar ook van het standaardiseren, harmoniseren en vernieuwen;
  • Je helpt mee om de organisatie richting te geven naar een meerjarige (ICT-)visie en strategie;
  • Je hebt ervaring in het leiden van ontwikkel- en/of veranderingsprocessen;
  • Je weet hoe de ICT-afdeling het beste kunt organiseren en leiden, zodat de klant optimaal wordt bediend.

Eisen en wensen voor de functie Afdelingsmanager ICT

Harde eisen:

  • Je bent een ervaren ICT-manager met ruime kennis en relevante ervaring, in een politiek-bestuurlijke context; – Je hebt ervaring met het zorgen voor een veilige en ongestoorde werking van ICT, maar ook van het standaardiseren, harmoniseren en vernieuwen; – Je helpt mee om de organisatie richting te geven naar een meerjarige (ICT-)visie en strategie; – Je hebt ervaring in het leiden van ontwikkel- en/of veranderingsprocessen; – Je weet hoe de ICT-afdeling het beste kunt organiseren en leiden, zodat de klant optimaal wordt bediend;
  • Academisch werk- en denkniveau op ICT-gebied (vakkennis). Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. U dient bij het indienen het bewijsmiddel toe te voegen. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde diploma beschikt, zal uw bieding terzijde worden gelegd;
  • Competenties: Je bent een prettige gesprekpartner, een doorpakker; – Je weet weerstand op een effectieve manier om te buigen; – Je bent empathisch, resultaatgericht, netwerkvaardig en service- en oplossingsgericht; – Je houdt de grote lijnen stevig vast en stelt juiste prioriteiten; – Je passie is het aansturen van de teamleiders, het coachen en ondersteunen van de afdeling en de individuele medewerkers; je bent mensgericht; – Je handelt besluitvaardig en bedrijfsmatig: pragmatisch en daadkrachtig; – Je bent vertrouwd met adviseren aan politieke en ambtelijke bestuurders; – Je professionaliseert de afdeling en ontwikkelt door om de dienstverlening kwalitatief te verbeteren; – Je beschikt over (financiële) kennis van de bedrijfsvoering.

Wensen:

  • Minimale werkervaring: 5 jaar in een soortgelijke rol. Dit is een wens en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. U dient bij het indienen het bewijsmiddel toe te voegen. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde diploma beschikt, zal dit leiden tot puntenaftrek 50%;
  • Minimale werkervaring: je hebt relevante werkervaring binnen een vergelijkbare organisatie. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt Middels deze toelichting zal de mate van vakbekwaamheid worden beoordeeld d.m.v. een puntenverdeling. Bij het niet duidelijk benoemen of alleen een verwijzing naar het CV, zal dit leiden tot geen toekenning van punten 50%.

Aanvullende informatie

Opmaak cv: in het Nederlands, in Word en maximaal 5 pagina’s.

De selectiegesprekken vinden zo spoedig mogelijk plaats. Als je hiervoor wordt uitgenodigd, zorg dan dat je beschikbaar bent.

Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Martin Notmeijer bereikbaar op het nummer: +31 6 29040901. Als je geïnteresseerd bent in de functie nodigen wij je van harte uit een aanbieding te verzorgen via het aanbiedingsformulier.

Geplaatst op 2022-11-10 11:56:24

Opdracht delen

Past de opdracht (nu even) niet bij je, maar ken je iemand die er geknipt voor is? Deel hem gerust! ????



Status : Gesloten

Reageer


Aanmelden voor functie

Maximum file size: 5MB

‘Ik kan ze aanbevelen als aangename en zeer correcte recruiters’

Eric Reitmaier – Support engineer Mobile Viewpoint

‘Jullie laten zien wat de meerwaarde van een bureau kan zijn’

Kandidaat voor de functie Senior Migratie Manager bij de overheid 

‘Altijd een snel en duidelijk antwoord op mijn vragen’

Jan Versluijs, HR professional

‘Nog nooit zo’n gedegen voorbereiding doorlopen’

Kandidaat voor de functie Senior Ketenbeheerder bij de overheid 

‘Fijne werkgever met oog voor de medewerker’

Bianca Ashruf (Logius)

Ontvang opdrachten in je mailbox

Job Alert maken

Meld je aan voor onze talentpool

CV aanbieden