Adviseur Informatiebeheer | Den Haag/Thuis

Sorry, deze opdracht is niet meer beschikbaar

Bekijk hier alle beschikbare opdrachten en vacatures.

En, als je niets wilt missen: maak een gepersonaliseerde Job Alert aan. Daarmee ontvang je opdrachten binnen jouw expertise automatisch in je mailbox.

Maak Job Alert aan

Werkniveau:
Senior
Standplaats:

Den Haag/Thuis
Aanvraagnummer:
A2022-0329
Startdatum:
24-03-2022
Verwachte einddatum:
31-12-2022
Aantal uur per week:
36
Uurtarief:
n.o.t.k.
Sluitingsdatum aanvraag:
16-03-2022 18:00
Contactpersoon Quest4:
Remco Blommesteijn
Telefoonnummer:
06-11355233

Functieomschrijving

Wij zijn voor het Ministerie van Justitie en Veiligheid op zoek naar een Adviseurs Informatiebeheerder op basis van 36 uur per week.

De ingehuurde professionals zullen in kleine multidisciplinaire teams allereerst worden ingezet in de ontwikkeling van een vorm van gemeenschappelijke diensten (denk bijv. aan e-mail-archivering) en activiteiten (denk bijv. aan impactanalyses.) Tegelijkertijd is binnen JenV uitgesproken dat de taakorganisaties verantwoordelijk zijn voor het verbeteren van de eigen informatiehuishouding en daarnaast dienen verbeterinitiatieven ook vanuit ketenperspectief bekeken te worden. De taakorganisaties hebben zelf ook een grote behoefte aan extra expertise en ondersteuning op het gebeid van IHH en IV. Het afwegingskader wat betreft allocatie van nieuwe collega’s en de aansturing daarvan zijn nog onderwerp van intern beraad binnen JenV.

Werkzaamheden:

  • Informatie- en recordmanagement: kandidaat heeft een duidelijke visie, weet deze neer te zetten en de waarde van beschikbare data vast te stellen en een structuur en governance op te zetten die ervoor zorgt dat processen zijn ingericht, verantwoordelijkheden zijn belegd en de systemen maximaal toegevoegde waarde leveren aan de processen;
  • Verbinding en ontwikkeling: kandidaat onderhoudt contacten, zowel binnen als buiten de organisatie, en begeleidt veranderprocessen in de documentaire informatievoorziening;
  • Wetgeving; kandidaat heeft kennis van actuele relevante wetgeving;
  • Advisering: kandidaat adviseert stakeholders over de ontwikkelingen op het gebied van informatie- en recordmanagement, de inrichting van het digitale informatiebeheer en digitalisering van werkprocessen;
  • Uitvoering ‘taskforce wegwerken papier houdt zich bezig met het schouwen van papieren archief, wat is nodig om te digitaliseren. Tevens classificeren welke data moet er bewaard worden en mag vernietigd worden;
  • Finetunen van het handboek ‘vervanging’, werkinstructies maken en papieren achterstanden wegwerken.

Taskforce wegwerken papier:
Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft een aanzienlijke archiefvoorraad papieren archief verdeeld over diverse taakorganisaties (bijvoorbeeld COA, IND, Raad voor de Kinderbescherming etc.). Het doel is deze achterstanden weg te werken. 

Een groot gedeelte van de werkzaamheden van de taskforce bestaat dan ook uit het nemen van die concrete stappen:

  • Inventariseren van achterstallige papieren archieven: wat is er allemaal nog aan papier, hoeveel is dat, waar staat het (verbazingwekkend wat je tegenkomt aan bezemkasten en verhuisdozen);
  • Classificeren: wat weten we van de inhoud, om wat voor dossiers gaat het;
  • Waarderen: moet het op basis van de geldende selectielijst bewaard of (op termijn) vernietigd worden? En op welke termijn? Wat als de huidige selectielijst geen uitsluitsel geeft?;
  • Schouwen: naar het archief en dozen openen om te kijken:
    – Zit erin wat erin moet zitten
    – Hoe is het geordend (netjes gerubriceerd, alles door elkaar?)
    – Wat is de fysieke conditie
    – Beslissen: heeft het zin dit te digitaliseren of kan het fysiek overgedragen vernietigd worden?
  • Werkinstructies opstellen voor de scanstraat:
    – Moet er alleen technisch geschoond worden (nietjes, en ringbanden etc.)
    – Moet er inhoudelijk geschoond worden of geordend worden
    – Willen we ieder document apart scannen en van een scanblad voorzien, of doen we het per dossier.
    – Aanpassen Handboek Vervanging: er is een ministeriebreed handboek, maar dat moet per taakorganisatie aangevuld worden met specifieke afspraken
    – Opstellen metadatamodel: in welke applicatie laten we de dossiers landen, en welke metadata willen we dat daarbij vastgelegd worden.

Iemand met archivistische kennis komt hier goed tot zijn recht!

Eisen en wensen voor de functie

Harde eisen:

  • Je beschikt over een afgeronde opleiding op HBO-niveau;
  • Je hebt minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als Informatiespecialist/Recordmanager of vergelijkbaar;
  • Je hebt een persoonlijke motivatie toegevoegd waarin je toelicht waarom je geschikt bent voor deze functie. (Maximaal 1 A4).

Wensen:

  • Je hebt aantoonbare werkervaring als adviseur informatiebeheer/Informatiespecialist/Recordmanager of vergelijkbaar. (Omschrijf dit duidelijk in het cv middels opsomming of arcering). Geef aan hoeveel jaar ervaring je hebt;
  • Je hebt aantoonbare werkervaring bij een overheidsorganisatie. (Omschrijf dit duidelijk in het cv middels opsomming of arcering). Geef aan hoeveel jaar ervaring;
  • Je hebt aantoonbare werkervaring met functionele aansturing of coaching van andere experts. (Omschrijf dit duidelijk in het cv middels opsomming of arcering);
  • Je hebt aantoonbare werkervaring met verbeterplannen, informatiebeheerplannen, selectielijsten en overige kaders en richtlijnen en de implementatie van plannen en kaders en richtlijnen in de praktijk. (Omschrijf dit duidelijk in het cv middels opsomming of arcering);
  • Competenties: – Je weet snel de kernvraag in complexe materie boven tafel te krijgen; – Je bent deskundig en in staat om je kennis en (werk)ervaring snel in te zetten; – Je laat zien dat je de diverse belangen in een complex veld kan overzien en ondanks de tegenstellingen in die belangen kan acteren; – Je kan je goed uitdrukken en je bent sociaal vaardig;
  • Past binnen het team: Communicatief vaardig (ideeën en oplossingen kunnen overbrengen en klantgericht zijn), Aanpassingsvermogen (zelfstandig en binnen team, zowel gestructureerd als improviserend kunnen werken), Stressbestendig (meerdere prioriteiten tegelijk aankunnen), Flexibel (kunnen omgaan met wijzigingen in prioriteiten).

Aanvullende informatie

Opmaak cv: in het Nederlands, in Word en maximaal 5 pagina’s.

De selectiegesprekken vinden zo spoedig mogelijk plaats. Als je hiervoor wordt uitgenodigd, zorg dan dat je beschikbaar bent.

Gewenste startdatum zo spoedig mogelijk.

Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Remco Blommesteijn bereikbaar op het nummer: 06-11355233. Als je geïnteresseerd bent in de functie nodigen wij je van harte uit een aanbieding te verzorgen via het aanbiedingsformulier.

Geplaatst op 2022-03-10 14:40:52

Opdracht delen

Past de opdracht (nu even) niet bij je, maar ken je iemand die er geknipt voor is? Deel hem gerust! ????



Status : Gesloten

Reageer


Aanmelden voor functie
Maximale uploadgrootte: 5MB

‘Ik kan ze aanbevelen als aangename en zeer correcte recruiters’

Eric Reitmaier – Support engineer Mobile Viewpoint

‘Jullie laten zien wat de meerwaarde van een bureau kan zijn’

Kandidaat voor de functie Senior Migratie Manager bij de overheid 

‘Altijd een snel en duidelijk antwoord op mijn vragen’

Jan Versluijs, HR professional

‘Nog nooit zo’n gedegen voorbereiding doorlopen’

Kandidaat voor de functie Senior Ketenbeheerder bij de overheid 

‘Fijne werkgever met oog voor de medewerker’

Bianca Ashruf (Logius)

Ontvang opdrachten in je mailbox

Job Alert maken

Meld je aan voor onze talentpool

CV aanbieden